Metody spawania ramy rowerowej 

Spawanie ramy rowerowej jest jednym z podstawowych procesów naprawczych jednośladów. Spoinę można ułożyć za pomocą kilku najpopularniejszych typów spawarek. Sumienne przygotowanie powierzchni wpłynie na jakość spoiny.
spawanie ramy rowerowej

Rower przestał być już jedynie pojazdem służącym do szybkiego przemieszczania się i został narzędziem do uprawiania sportów ekstremalnych. Rowery są dostosowane do jazdy na rampach, a nawet zjazdów po górskich trasach enduro. W związku z tym, jak nigdy wcześniej, są narażone na uszkodzenia mechaniczne. Spawanie ramy rowerowej może okazać się najszybszą i najtańszą formą naprawy w sytuacjach krytycznych. Sprawdź, jak zrobić to samodzielnie. 

Jak przygotować się do spawania ramy rowerowej?

Ramy rowerowe zazwyczaj pękają w wyniku przeciążenia, do którego dochodzi w czasie ekstremalnego użytkowania jednośladów. Uszkodzenie może się pojawić także w wyniku wypadku. W każdej z tych sytuacji spawanie ramy rowerowej może przywrócić jej sprawność i umożliwić dalszą bezpieczną jazdę na jednośladzie

Pęknięcia miejscowe bez większych problemów można zaspawać. W miejscu uszkodzenia musisz jednak odkryć zdrowy metal. Dlatego za pomocą szlifierki trzeba zdjąć warstwę lakieru, okleiny i farby podkładowej. Przed przystąpieniem do pracy musisz też dokładnie wyczyścić i odtłuścić miejsce, w którym chcesz ułożyć spoinę.  

Spawanie ramy rowerowej aluminiowej 

W większości jednośladów stosuje się ramy aluminiowe, ponieważ są lekkie i nie ulegają korozji. Jednak spawanie ramy rowerowej aluminiowej może sprawić trochę trudności, ponieważ aluminium nie jest łatwym materiałem do spawania. Na powierzchni metalu szybko pojawia się warstwa tlenków, która pogarsza jakość i parametry wytrzymałościowe spoiny. Zatem ramę aluminiową trzeba spawać w intensywnej osłonie gazowej z argonu.

Istnieje wiele metod spawalniczych, którymi można przeprowadzić spawanie ramy rowerowej z aluminium. Zalecaną techniką do tego typu prac jest spawanie MIG odpowiednią elektrodą do aluminium. Możesz też spróbować ułożyć spoinę tigiem lub spawarką do elektrod w otulinie. Przy spawaniu pamiętaj o sprawdzaniu parametrów elektrycznych, a także nietrzymaniu elektrody zbyt długo w jednym punkcie. 

Zobacz także:  Konsekwencje spawania bez maski

Spawanie ramy rowerowej stalowej 

Coraz trudniej znaleźć rowery, w których zastosowano ramy stalowe. Obecnie produkuje się głównie ramy aluminiowe, jednak konstrukcje z rur stalowych nadal są użytkowane. Jeśli będziesz miał okazję spawania ramy rowerowej ze stali, nie musisz zmieniać maszyny spawalniczej. W tym przypadku także sprawdzi się metoda spawania TIG, elektrodą otuloną, a także migomatem. W tym ostatnim przypadku musisz jednak pamiętać o zmianie gazów osłonowych na aktywne. W przeciwnym razie spoina będzie twarda i krucha. 

Każde spawanie ramy rowerowej pozwala przywrócić sprawność i estetyczny wygląd jednośladu. Jednak musisz mieć świadomość, że każdy zabieg prowadzony w obrębie ramy w pewnym stopniu ją osłabia. Dlatego pospawana rama nie będzie miała już tak dobrych parametrów wytrzymałościowych, jak nowa i pęknięcie może pojawić się ponownie w tym samym miejscu. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
spawanie rurociągów

Spawanie rurociągów i rur przemysłowych

Następny artykuł
spawanie drutem proszkowym

Spawanie drutem proszkowym metalicznym – na czym polega?

Zobacz też