W przypadku uszkodzenia wału korbowego lub rozrządu pęknięciu może ulec także blok silnika. W większości przypadków mniejsze uszkodzenia można z łatwością zabezpieczyć za pomocą metod spawalniczych. Ze względu na materiał wykonania i trudności montażowe, spawanie bloku silnika jest zadaniem trudnym. Sprawdź jak krok po kroku zabrać się za spawanie bloku silnika.
Co to jest blok silnika?
Czeka cię spawanie bloku silnika i zastanawiasz się, jak wykonać takie prace samodzielnie? Zacznijmy od krótkiego opisu elementu, z którym będziesz miał do czynienia. Większość silników spalinowych ma konstrukcję tłokową, a w ramach jednego silnika pracuje kilka tłoków. Mogą być ułożone parami lub w rzędzie, jednak zawsze obszarem ich pracy jest blok silnika. To podstawa dla tulei cylindrów, w których pracują tłoki.
Bezpośrednio od silnika wyprowadzane są inne moduły jednostki napędowej, czyli miska olejowa i głowica silnika. W obrębie bloku znajdują się także uchwyty montażowe do zamocowania elementu wewnątrz maszyny, a także otwory potrzebne do mocowania na nim tulei cylindrowych. Jednostka jest wykonana w formie odlewu żeliwnego, co ma ogromne znaczenia dla pracy przy spawaniu bloku silnika.
Jakie metody sprawdzą się przy spawaniu bloku silnika?
Żeliwo jest materiałem trudnospawalnym i niewielu specjalistów podejmuje się pracy z nim. Trudność polega na tym, że przy dużych różnicach temperatur w obrębie jednego elementu może dochodzić do pękania. Do spawania żeliwa najczęściej wykorzystywana jest metoda TIG, czyli spawania elektrodą nietopliwą. Przy niewielkim zakresie prac, a z takim możesz mieć do czynienia przy spawaniu bloku silnika, sprawdzą się też metody MIG/MAG, a nawet MMA. Wszystko zależy od tego, jakim typem spawarki dysponujesz.
Spawanie bloku silnika krok po kroku
Do spawania bloku silnika będziesz potrzebował odpowiedniej elektrody, najlepiej z dużą zawartością niklu. Na rynku dostępne są elektrody dedykowane tylko spawaniu tego materiału. Ponadto będzie potrzebny młotek z ostrym zakończeniem do rozbijania spoiny. Zanim przystąpisz do pracy, dokładnie wyczyść miejsce przeznaczone do spawania. W przypadku pęknięcia materiału dobrym rozwiązaniem jest wywiercenie otworów na końcach, co zapobiegnie powiększaniu się szczeliny. Wystarczy do tego wiertło o średnicy do 10 milimetrów.
Spawanie bloku silnika powinno odbywać się w technice spawania żeliwa na zimno. Najpierw nagrzej miejsce spawania za pomocą planika acetylenowego do temperatury około 70 stopni. Spoinę nakładaj krótkimi odcinkami o długości do 2 cm, co zapobiegnie przegrzewaniu się materiału. Każdy odcinek spoiny musisz porozbijać młotkiem i rozpłaszczyć jego strukturę. Po zaspawaniu całego elementu poczekaj do wystygnięcia bloku i możesz przejść do obróbki mechanicznej spoiny.
Spawanie bloku silnika nie zawsze przyniesie pożądane efekty. Żeliwo jest materiałem kapryśnym, twarde spoiny mogą pękać i nie utrzymają się długo na powierzchni. Jednak może to być sposób na odsunięcie w czasie konieczności kosztownej wymiany tego elementu lub całego pojazdu.