Przyczyny uszkodzenia i metody spawania zbiornika paliwa 

Uszkodzony zbiornik paliwa naraża kierowcę na dodatkowe koszty, a innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo. Spawanie zbiornika paliwa może odwlec w czasie konieczność jego wymiany. Jak się do tego zabrać?
spawanie zbiornika paliwa

Wyciekające paliwo ze zbiornika w samochodzie jest bardzo niebezpieczne. Nie tylko powoduje straty w postaci paliwa wydostającego się na drogę, ale także tworzy ryzyko wybuchu. Zanim zdecydujesz się na wymianę całego zbiornika paliwa, weź pod uwagę możliwość pospawania tego elementu. Poznaj metody spawalnicze stosowane w takich pracach, a także sposób spawania zbiornika paliwa krok po kroku. 

Czy warto spawać zbiornik paliwa?

Coraz częściej w samochodach dotychczasowe metalowe zbiorniki paliwa są zastępowane przez konstrukcje wykonane z tworzyw sztucznych. W ich przypadku skuteczniejsze od spawania jest lutowanie lub klejenie, dlatego pominiemy je w naszym poradniku. Skupimy się zatem na spawaniu zbiornika paliwa wykonanego z blachy stalowej

Pracę zacznij od zlokalizowania nieszczelności i oceń, czy spawanie tego elementu ma jakikolwiek sens. Jeśli zbiornik przeżarła korozja, a nieszczelność jest pierwszym widocznym efektem utlenionego żelaza, spawanie nie ma sensu. Może się okazać, że nawet duży fragment blachy nie zasłoni całej skorodowanej powierzchni i nie będziesz miał do czego jej przyspawać. 

Najczęściej spawanie zbiornika paliwa ma sens w elementach uszkodzonych mechanicznie. Takie nieszczelności będą charakteryzowały się regularnymi otworami o równych krawędziach i będą widoczne tylko miejscowo. W tym wypadku spawanie jak najbardziej jest zalecane i możesz przygotować odpowiednią spawarkę. 

Spawanie zbiornika paliwa krok po kroku 

Do spawania zbiornika paliwa można użyć kilku technik spawalniczych. Najczęściej w warsztatach dostępne są migomaty i można pospawać stal metodą MAG w osłonie gazów aktywnych. Do spawania warsztatowego wykorzystywana jest też metoda MMA, czyli elektrodą otuloną. Nie zaleca się spawania tigiem, a inne techniki w tym przypadku także nie znajdą zastosowania. 

Zobacz także:  Czy spawanie migomatem jest szkodliwe: zagrożenia dla zdrowia

Najważniejszym problemem wynikającym ze spawania zbiornika paliwa jest jego zawartość. Pary benzyny mogą utrzymywać się w zamkniętym zbiorniku nawet kilka lat po ostatnim tankowaniu. Dlatego zaleca się dokładne wypłukanie zbiornika, a także napełnienie go wodą. Resztki paliwa będą unosiły się na powierzchni wody, dlatego ryzyko samozapłonu lub wybuchu w tym wypadku jest minimalne. 

Uszkodzone miejsce musisz zasłonić za pomocą kawałka blachy, a następnie montażowo złapać ją na brzegach. Jeśli element przylega do zbiornika i zasłania uszkodzenie, możesz pokryć spoiną wszystkie krawędzie. Kluczowy jest dobór właściwych ustawień spawarki, żeby nie doszło do przetopienia cienkiej warstwy blachy. Dlatego przed spawaniem zbiornika przetestuj ustawianie na zbliżonych grubościami kawałkach materiału. 

Inne sposoby na spawanie zbiornika paliwa 

Na rynku obecnie są dostępne różnego rodzaju preparaty, które umożliwiają załatanie drobnych szczelin w zbiornikach. Często stosuje się kleje lub taśmy, które mogą zabezpieczyć pęknięcia widoczne na zewnątrz. To metody są równie skuteczne i łatwiejsze do przeprowadzenia, dlatego nie zawsze spawanie zbiornika paliwa będzie pierwszym wyborem. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
spawanie punktowe

Spawanie punktowe – na czym polega i gdzie się stosuje?

Następny artykuł
spawanie bez maski

Konsekwencje spawania bez maski

Zobacz też