Kiedy spawanie wydechu się opłaca i jak to zrobić? 

Spawanie wydechu bywa najmniej inwazyjną metodą na naprawę tego układu. Można w ten sposób usunąć nieszczelności prowadzące do głośnej pracy całego układu. Poznaj sposoby na spawanie tłumików i rur w układzie wydechowym.
spawanie wydechu

Układ wydechowy narażony jest na działanie wysokiej temperatury, żrących spalin i czynników atmosferycznych. Nic dziwnego, ze w wielu samochodach właśnie ten układ jako jeden z pierwszych wymaga przeprowadzenia prac naprawczych. Przed wymianą kosztownych elementów, warto podjąć próbę spawania nieszczelności. Jakiej metody spawalniczej użyć i kiedy warto się na to zdecydować?

Spawanie wydechu – kiedy warto?

Głośna praca samochodu z reguły związana jest z nieszczelnościami w obrębie układu wydechowego. Wysoka temperatura i trudne warunki prowadzą do powstawania ognisk korozji, a w efekcie do dziur. To przez nie uciekają spaliny z silnika, czemu towarzyszy duży hałas. Spawanie wydechu jest jednym z pierwszych zabiegów, jakie warto podjąć w celu naprawy. Jeśli uda się w miarę wcześniej wychwycić nieszczelności, możesz znacznie odsunąć w czasie wymianę.  

Spawanie wydechu pozwala usunąć drobne nieszczelności układu. Sprawdza się także w sytuacji, kiedy układ uległ wypadkowi i uszkodzeniu mechanicznemu. W wielu przypadkach hałas nie jest już pierwszą oznaką problemów, szczególnie jeśli masz do czynienia z korozją. Jeśli tłumik i rury odprowadzające spaliny są już mocno skorodowane, a blacha ma niewielka grubość, spawanie nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. 

Czym spawać elementy układu wydechowego? 

Do spawania wydechu najczęściej wykorzystuje się najpopularniejsze maszyny spawalnicze, czyli migomaty. Spoinę na metalowych częściach układu wydechowego powinieneś kłaść w osłonie gazów aktywnych, czyli techniką MAG. Ta metoda jest najtańsza i stosunkowo łatwa, dlatego w większości warsztatów stosuje się właśnie spoiny wykonane migomatami. 

Alternatywnym rozwiązaniem jest spawanie TIG, czyli elektrodą wolframową nietopliwą. Można w ten sposób mocować rury osłonowe na przewodach wydechowych. Ta technika jest też zalecana w przypadku spawania elementów układu wykonanego ze stali nierdzewnej. 

Zobacz także:  Co to jest spawanie? Najważniejsze metody spawania metali

Spawanie rur wydechowych – zakres prac

Spawanie rury wydechowej w samochodzie ma sens w sytuacji, kiedy dochodzi do miejscowego rozszczelnienia układu. W większości przypadków hałas wynika z pęknięcia oryginalnych spoin i rozłączenia rur. W takiej sytuacji zaleca się nałożenie rury o większej średnicy w miejscu pęknięcia i zespawanie jej z zewnątrz. Absolutnie nie próbuj wkładać rury do wewnątrz układu odprowadzania spalin, choćby miała cienkie ścianki i pasowała tam idealnie. Może to doprowadzić do ograniczenia przepływu spalin. 

W niektórych przypadkach możesz zdecydować się na spawanie tłumików. Takie prace zaleca się przy pojedynczych uszkodzeniach, uderzeniu lub miejscowej korozji. Jeśli zauważysz nieszczelności w miarę wcześniej, warto miejscowo je załatać. Otwory możesz napawać lub przyspawać blachę osłonową. 

Spawanie rury wydechowej – na co uważać?

Do spawania tłumików, rur wydechowych i innych elementów układu stosuje się przede wszystkim spawanie łukowe. Tutaj konieczne jest podłączenie uziemienia do samochodu, co może być szkodliwe dla instalacji elektrycznej w pojeździe. Dlatego za każdym razem pamiętaj o odłączeniu akumulatora przed rozpoczęciem prac spawalniczych. 

Spawanie wydechu to metoda na tymczasowe naprawienie pojazdu. Nie usuwa problemu, a jedynie odwleka w czasie bardziej kosztowne wymiany elementów. Spoiny z biegiem czasu stwardnieją i zaczną pękać, co doprowadzi do powrotu problemu. Warto o tym pamiętać, decydując się na spawanie rur wydechowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
spawanie żeliwa

Spawanie żeliwa – jak i czym spawać żeliwo?

Następny artykuł
spawanie miedzi

Spawanie miedzi – najważniejsze metody i trudności procesu 

Zobacz też