Samodzielnie spawanie reperaturek – prace blacharskie w garażu

Jedną z metod walki z korozją zajmującą nadkola w samochodzie jest spawanie reperaturek. Technika polega na wycięciu skorodowanych części i wspawaniu na ich miejsce nowego materiału. Poznaj sposoby na przygotowanie materiału i spawanie.
spawanie reperaturek

Korozja w nadwoziu samochodu może być bardzo uciążliwa. Wszelkie próby usuwania ognisk i malowania po pewnym czasie zakończą się nawrotem rdzawych śladów. W newralgicznych miejscach, które najszybciej ulegają korozji, można zastosować reperaturki. Najczęściej montowane są w okolicach nadkola i zastępują skorodowany element. Poznaj metody spawania reperaturek i dowiedz się, czy warto to robić.

Zapraszamy do lektury artykułu, który jest efektem naszej współpracy z superspawacz.pl

Spawanie reperaturek – czy warto?

Reperaturki to blaszane elementy, które można przymocować do powierzchni błotnika lub progu. Dedykowane są konkretnym modelom samochodu, a przetłoczenia na ich powierzchni, łuki i kąty powinny być identyczne, jak widoczne są na fabrycznych samochodach w danym miejscu. Spawanie reperaturek do samochodu pozwoli ci pozbyć się ognisk korozji z karoserii. Przed jej montażem usuniesz przerdzewiały element razem z ubytkami i śladami korozji. 

Spawanie reperaturek jest dobrym sposobem na przywrócenie estetycznego wyglądu pojazdu. Jeśli korozja pokryła krawędzie nadkola, wspawanie nowej blachy i lakierowanie pozwoli ci na dłużej zapomnieć o problemie. Jeśli jednak rdza pojawia się już na całym błotniku albo element wcześniej był już reperowany, lepszym rozwiązaniem będzie wymiana całego nadkola. 

Spawanie reperaturek – metody układania materiału 

Jeśli zdecydowałeś się na spawanie reperaturek, musisz przymierzyć element i wybrać sposób do jego połączenia ze zdrową blachą. Wyznacz miejsce, w którym chcesz przeprowadzić cięcie, a następnie wybierz jedną z metod:

  • połaczenie doczołowe – reperaturka będzie mocowana do czoła blachy zdrowej. Ta technika jest trudna, jednak niemal nie pozostawia śladu na nadkolu;
  • połączenie na zakładkę z felcem – układanie reperaturki na zakładkę ze zdrową blachą i przygotowanie rowka. Metoda jest bardzo pracochłonna, jednak także łączenie będzie mało widoczne; 
  • połączenie na zakładkę bez felca – ułożenie blach na zakładkę jest najłatwiejsze do wykonania, nie sprawia problemu przy spawaniu i praktycznie nie sposób popełnić tu błędu. Problem może być wyrównanie schodka, który powstanie w wyniku tego ułożenia. 
Zobacz także:  Jak dobrze ustawić migomat do spawania mag

Czym spawać reperaturki?

Niezależnie od tego, w jaki sposób ułożysz reperaturki, spawanie będzie przebiegało podobnie. Do spawania warto zastosować techniki spawalnicze łukowe z elektrodami topliwymi, a zatem MMA lub MAG. Metodą TIG można stworzyć estetyczną spoinę, jednak nie sposób uzupełnić szczeliny przy ułożeniu doczołowym. Inne urządzenia spawalnicze do warsztatów blacharskich raczej nie trafiają. 

Do spawania musisz wybrać odpowiednią elektrodę o grubości około 2 milimetrów. Dobierz też gaz osłonowy, a w tym przypadku mieszankę gazów aktywnych. Po zakończeniu spawania będziesz musiał wyrównać powierzchnię za pomocą klejów i mas blacharskich. Po pomalowaniu możesz zapomnieć o korozji w tym miejscu przynajmniej na kilka sezonów. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
badania wizualne

Badania wizualne – podstawowa metoda kontroli spoin

Następny artykuł
spawanie synergiczne

Spawanie synergiczne – ułatwienie w pracy spawacza

Zobacz też