Spawanie zderzaka – jak naprawić pęknięty element?

W wielu przypadkach spawanie zderzaka zapobiegnie kosztownej wymianie tego elementu. Za pomocą odpowiednich technik spawalniczych można zabezpieczyć pęknięcia i inne uszkodzenia. Sprawdź, kiedy warto zabrać się za spawanie zderzaka i jak to zrobić.
Spawanie zderzaka

Zderzak jest elementem karoserii najbardziej narażonym na uszkodzenia mechaniczne. Szkody parkingowe, wypadki i inne sytuacje prowadzą do tego, że na jego powierzchni mogą pojawiać się uszkodzenia. Nie zawsze musisz wymieniać cały element, żeby pozbyć się nieestetycznych pęknięć. Czasem wystarczy wizyta w zakładzie mechanicznym i spawanie zderzaka. Kiedy warto spawać i jak to zrobić? 

Budowa zderzaka i jego funkcje 

Z założenia zderzak ma przyjmować pierwsze uderzenie w przypadku kolizji drogowej i innych sytuacji. Spawanie zderzaka może być potrzebne po uderzeniu w elementy słupów, ogrodzenia i innych części miejskiej architektury. Właśnie z myślą o takich sytuacjach projektuje się zderzaki w charakterystycznej konstrukcji. 

Zderzak składa się z belki konstrukcyjnej, zewnętrznego poszycia i wypełnienia. Jego konstrukcja ma przyjmować pierwszy impet uderzenia i maksymalnie go wytłumić. Jednocześnie przenosi energię na inne elementy konstrukcyjne wewnątrz pojazdu. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że w przypadku kolizji kierowca i pasażerowie nie ucierpią. 

Jak wykonuje się spawanie zderzaka?

Zderzaki wykonane z tworzywa sztucznego wymagają zastosowania konkretnych metod i technik spawalniczych. Przy spawaniu zderzaka musisz pamiętać, że temperatura topnienia tego materiału wynosi około 300 – 400 stopni. Jest to znacznie mniej od temperatury topnienia stali, dlatego standardowe techniki spawalnicze nie mają tu zastosowania. 

Do spawania zderzaka potrzebne są specjalne spawarki to plastiku. Do łączenia wykorzystywane są też palniki acetylenowe, jednak muszą mieć bardzo precyzyjną regulację strumienia. Przy spawaniu zderzaka zadbaj o odpowiednie spoiwo, czyli materiał wypełniający szczelinę. Musi być wykonany z materiału zbliżonego do tego, jaki został użyty do produkcji zderzaka. Spoiwo oferowane jest w formie krótkich prętów lub płaskowników o niewielkich wymiarach. 

Czy warto spawać zderzak? 

Obecnie produkowane zderzaki to konstrukcje o niewielkiej trwałości. Wykonuje się je głównie z tworzywa sztucznego, co daje pewną elastyczność w przypadku lekkich kolizji. Choć nowe seryjne zderzaki w większości przypadków nie są drogie, kosztowne są podzespoły montowane pod ich poszyciem. To tam znajdują się czujniki, a często także kamerki. 

Zobacz także:  Co jest potrzebne do spawania gazowego: sprzęt i akcesoria

Spawanie zderzaka jest opłacalne w sytuacji, kiedy element nie jest mocno uszkodzony. Miejscowe pęknięcia nawet przez całą długość są do usunięcia. Warto spawać także zderzaki o unikalnych formach i kształtach, w przypadku których trudno znaleźć zamienniki. 

Usługa spawania zderzaka to koszt około 200 złotych. Może wydawać się sporo, jednak unikasz konieczności wymiany innych kosztownych podzespołów. Dobrze wykonana spoina nie osłabi znacznie całego elementu i jego funkcji, dlatego możesz jeździć bezpiecznie.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
badania makroskopowe

Czym są badania makroskopowe materiałów?

Następny artykuł
spawanie mosiądzu

Spawanie mosiądzu – techniki łączenia konstrukcji mosiężnych

Zobacz też