Spawanie felg aluminiowych a kwestia bezpieczeństwa 

W niektórych krajach europejskich spawanie felg aluminiowych jest zabronione. W Polsce nie ma takiego zakazu, jednak trzeba mieć na uwadze bezpieczeństwo w czasie jazdy. Sprawdź, dlaczego spawane felgi wzbudzają tak wiele wątpliwości.
spawanie felg aluminiowych

Spawanie jest procesem polegającym na połączeniu ze sobą dwóch elementów trwale poprzez ich przetopienie. Wykorzystuje się do tego wysoką temperaturę wywołaną przez łuk spawalniczy. Spawanie felg wykonanych z aluminium jest jednak procesem wzbudzającym sporo zastrzeżeń. Dlaczego tak się dzieje i czy rzeczywiście warto spawać felgi?

Spawanie felg aluminiowych – najważniejsze wątpliwości

Spawanie to proces spajania ze sobą dwóch elementów, a wykorzystuje się do tego działanie wysokiej temperatury. Jednak nawet najlepiej przeprowadzony proces spawania nie jest w stanie zapewnić parametrów wytrzymałościowych porównywalnych z litym materiałem. Wątpliwości związane ze spawaniem felg aluminiowych wynikają między innymi z tego, że spoina zawsze jest najsłabszą częścią łączonych elementów. W przypadku poruszania się po drogach i ogromnych przeciążeniach w obrębie kół okazuje się to szczególnie niebezpieczne. 

Jednak nie zawsze spawanie felg uznawane jest za tak ryzykowne. Spawanie felg stalowych nie jest problemem i ich łączenie bywa praktykowane ze względu na lepszą spawalność stali czarnej. Tymczasem aluminium jest materiałem uznawanym za trudnospawalny. Wielu spawaczy nie podejmie się pracy z tym metalem ze względu właśnie na właściwości materiału. To także wpływa na złą sławę spawania felg aluminiowych.

Dodatkowym argumentem wymienianym przez sceptyków, jest decyzja niemieckich ustawodawców. Na terenie wszystkich państw związkowych zabroniono poruszania się na felgach aluminiowych poddawanych wcześniej procesom spawalniczym. W Niemczech wszystkie felgi aluminiowe muszą mieć homologację, a uznaje się, że spawanie zmienia parametry wytrzymałościowe elementu. W związku z tym nie spełniają one norm i spawane felgi nie są dopuszczane do ruchu. 

W jaki sposób można spawać felgi aluminiowe?

Pozostawmy na chwilę rozważania dotyczące jakości spoiny i możliwości bezpiecznej jazdy na pospawanych felgach. Z technicznego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spawać felgi, jednak problem stanowią właściwości stopów glinu. Aluminium jest materiałem trudnospawalnym, co wynika z warstwy tlenków tworzącej się na powierzchni tego materiału. To tlenki utrudniają utrzymanie czystego jeziorka spawalniczego, a co za tym idzie odpowiednich parametrów spoiny. 

Zobacz także:  Po co stosuje się gaz do spawania i jakie są jego rodzaje? 

Do spawania felg najczęściej używane są spawarki TIG. Łuk elektryczny wywoływany jest przez elektrodę nietopliwą wolframową, a cały proces odbywa się w osłonie z gazów obojętnych. W czasie spawania musisz zadbać o duży przepływ gazów osłonowych, co zapobiega kruszeniu się i pękaniu spoiny. Pamiętaj też, że można zespolić tylko takie miejsca, które nie mają dużego znaczenia dla nośności felgi. Jeśli uszkodzenia dotyczą ramion lub szprych, spawane felgi nie będą w pełni bezpieczne. 

Spawanie felg aluminiowych – cena profesjonalnej usługi

Ze względu na trudność spawania felg aluminiowych i dużą odpowiedzialność tego elementu w późniejszym użytkowaniu, prace warto powierzyć fachowcom. Tu pojawia się kolejny problem, czyli stosunkowo wysoka cena takiego zadania. Około 100 złotych będziesz musiał zapłacić jednorazowo za spawanie felg aluminiowych. Cena okaże się wyższa, jeśli felga będzie wymagała dodatkowo prostowania. 

Wobec tych kosztów może się okazać, że spawanie felg aluminiowych jest nieopłacalne. Używane felgi aluminiowe w dobrym stanie możesz kupić już w cenie 300 złotych za sztukę. Jednocześnie nawet używane felgi będą bardziej bezpieczne niż popękane i wymagające spawania. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
badania penetracyjne

Czym są badania penetracyjne?

Następny artykuł
badania wizualne

Badania wizualne – podstawowa metoda kontroli spoin

Zobacz też