Nieszczelności w tłumiku bywają bardzo uciążliwe. Samochód zaczyna pracować znacznie głośniej, a hałas dociera nawet do kabiny kierowcy. Niektóre drobne nieszczelności w obszarze tłumika można zabezpieczyć za pomocą spoiny. Jak się zabrać za spawanie tłumika? Jakie techniki spawalnicze sprawdzą się do układania spoiny na takim gatunku stali?
Prezentowana treść powstała dzięki współpracy z infoszkoly.pl
Kiedy spawać tłumik?
Pęknięty lub dziurawy układ wydechowy nie zawsze wymaga wymiany. Powszechnie stosowaną metodą radzenia sobie z tym problemem jest spawanie wydechu z kwasówki. Choć spawanie stali nierdzewnej jest trudniejsze od stali czarnej, pozwala odwlec w czasie konieczną wymianę elementu.
Spawanie układu zalecane jest w sytuacji, kiedy doszło do uszkodzenia elementu ze stali kwasoodpornej. Zdarza się to podczas wypadku lub uderzenia o wysoki krawężnik. Wówczas spaw może zespolić element i zapobiec wymianie.
Nie warto jednak spawać tłumika w sytuacji, kiedy element zaczyna rdzewieć na całej powierzchni. Spawanie eliminuje korozja na rurach lub elementach mocujących. W takiej sytuacji spawacz nie będzie w stanie nawet położyć spoiny, nie mówiąc już o zamocowaniu blachy. W takim przypadku lepiej będzie wymienić element.
Jakimi technikami można spawać wydech?
Tłumiki i większość elementów układu wydechowego w samochodach wykonuje się ze stali nierdzewnej lub kwasoodpornej. Ze względu na powłokę tlenków na powierzchni nierdzewki, spawanie tego typu stali jest dosyć trudne. Jednak istnieje kilka metod, które pozwalają nawet amatorom sprawnie uporać się z takim zadaniem.
Do spawania stali nierdzewnej można wykorzystać półautomat spawalniczy z uchwytem na elektrody otulone. Metoda MMA jest bardzo uniwersalna i cieszy się popularnością w warsztatach samochodowych. Krótką elektrodą łatwo można dotrzeć nawet do ciasnych miejsc i nie potrzeba stosować dodatkowych butli z gazem. Do spawania nierdzewki w wydechu można posłużyć się także migomatem. W metodzie MIG potrzebna jest jednak mieszanka gazów osłonowych na bazie argonu.
Jednak w obu metodach występuje elektroda topliwa, która może powodować odpryski z ciekłego metalu w pobliżu miejsc spawania. Wymagają one zeszlifowania, co w tak newralgicznym miejscu może być trudne. Dlatego w profesjonalnych warsztatach preferuje się spawanie tigiem. Elektroda wolframowa nie ulega stopieniu, dlatego najlepiej nadaje się do łączenia niewielkich dziur. Przy większych szczelinach w technice TIG wykorzystuje się dodatkowy drut topliwy podawany ręcznie.
Spawanie wydechu z kwasówki – podsumowanie
Dobór techniki, jaką będziesz chciał pospawać nierdzewkę, zależy głównie od spawarki, jaką dysponujesz. MIG, MAG, TIG, a także MMA – każdą z tych metod można zastosować przy pracach amatorskich. W profesjonalnych warsztatach korzysta się już z maszyn optymalnie dostosowanych do tego rodzaju prac.
Przed spawaniem zastanów się nad zdjęciem tłumika. Pracę można wykonywać w kanale pod samochodem, jednak nie do każdego miejsca będzie dostęp. Jeśli zatem kolektor, katalizator i wieszak wydechu są w dobrym stanie, zdjęcie elementu i spawanie w warsztacie będzie słuszną decyzją.